lördag 14 juli 2012

THE GAME CHANGER - Bowlingskolan som förbättrar dina resultat på ett enkelt sätt. Del 6

PIVOT STEP - är termen Mark Baker använder sig av när han pratar om det näst sista steget i ansatsen. Vi har under massvis av år fått lära oss och samtidigt lärt ut att varje steg vi tar skall bli aningen längre för att komma i rätt koordination med stegen och svingen. Men när Mark Baker förklarade förhållandet till varför just detta "pivot step" bör vara kortare än steget innan så började man inse att den gamla skolans tänk inte längre stämmer överens med dagens bowling. För dagens bowling med dess laminat banor, högre oljemängd samt dagens starka klot gör att man behöver mer power än tidigare. Jag presenterade detta, samt givetvis allt annat som Mark Baker pratade om, för min goda vän och mycket meriterade tränaren Sten-Åke Nilsson. Han började direkt att analysera ett tjugotal manliga svenska toppspelare som han hade i sitt videoarkiv. Det han såg var att ingen av dessa tog ett längre näst sista steg jämfört med steget innan, som det egentligen är rekommenderat enligt den gamla skolan och dess steglängdsschema, utan tog ett lika långt (100%) och ner till 75% kortare. När han sedan tog fram videosekvenser på fyra tjejer från Team Sweden så var det endast en utav dessa som hade just ett kortare "pivot step". De tre övriga hade mer eller mindre en perfekt steglängd enligt den gamla skolans steglängdsschema vilket innebär ca 125% längre näst sista. Att killar har mer fart och fler rotationer än tjejer är inget nytt. Men den tjejen som avvek och hade ett kortare "pivot step", eller man kanske skall säga gjorde mer rätt enligt dagens teknik, har avsevärt mer fart och rotationer jämfört med de övriga tre tjejerna. Man har ställt sig frågan under flera år varför de bästa tjejerna runt om i världen har både mer fart och rotationer än vad våra tjejer har. Svaret blev ganska enkelt, de har ett kortare "pivot step"! Och vem vet om inte just detta medvetandet gjorde susen för vårt Svenska Damlandslag när de plockade medalj efter medalj under EM i Holland Juni 2012.

James Gruffman i "Pivot Step" position.
Nu är det ju tyvärr inte så enkelt som att bara korta av detta här näst sista steget (pivot step) utan som jag tidigare visat och som Mark Baker skriver i sin bok varför just detta steg är så viktigt framför allt för riktningens skull (för att ge utrymme åt svingen och klotet samt bidraga till balans i sidled), men det är också absolut avgörande ur tajming synpunkt. Anledningen till detta är positionen för pivot steget i förhållande till huvudet som är den största avgörande faktor vid bedömning av balansen och följaktligen allt annat som kommer efter detta. Det som kännetecknar ett bra "pivot step" är att huvudet också är så nära en rak lodrät linje med foten. Anledningen till detta är därför att om pivot steget är för lång fram (förbi huvudet), då  tenderar vikten att fördelas för långt bakåt, vilket orsakar att överkroppen faller framåt för att generera kraft (power). I detta fall tiltar sig ryggraden (och huvudet som också rör sig med överkroppen) framåt, vilket orsakar sedan att svingen blir brant (därför att den är fäst vid axeln, som också rör sig med den överkroppen) och klotet som kommer av handen för tidig - och normalt då med mycket lite rotationer samt dålig riktning. Å andra sidan, om steget är för långt bak (bakom huvudet), vikten tenderar att bli alltför långt framåt och bowlaren förflyttar överkroppen fram och tillbaka, vilket orsakar att ryggraden, huvud och axlar tiltas bakåt, vilket suger kraften ur svingen (bromsar) och kan också leda till att man attackerar bollen uppåt med alldeles för mycket egen kraft.
Den andra viktiga
komponenten till en bra "pivot step" och som främjar konsekvent fart kontroll och rotationer (varv) är om höfterna är kvar i samma nivå från starten till slutet av ansatsen. Du kommer att märka när dina höfter stannar nere, med liten eller ingen rörelse från början till slut, då hjälper de dig hålla en låg tyngdpunkt hela vägen genom hela släppet, så att du kan generera en hel del kraft och fart i klotet . Det är också så - eftersom höfterna är direkt anslutna till axlarna - att om man håller höger skuldra/axel ner så kan bollen levereras under huvudet, längs den planerade spellinjen. Detta kommer också att hjälpa till så att vinkeln på höfterna blir så nära vinkeln på dina axlar framme vid avspelspositionen (release). Hur du kan kontrollera hur det känns är att få till en bra position är att prova utan bowlingklot och se vad som händer med rörlighet och flexibilitet på dina axlar, när de stannar nere, har axlarna svårt att roteras/vridas - det verkar nästan som om din axlar är låsta på plats, vilket då gör det nästan fysiskt omöjligt att över rotera axlarna. Motsatsen är den bowlare som lyfter sina höfter uppåt under pivot steget och genom avspelssekvensen, vilket gör att vikten skiftar från den nedre delen av kroppen (lower body) till överkroppen (upper body). Det gör nästan alltid så att axeln och huvudet går framåt, sätter bowlaren i en svag position ända fram till släppet (release) av klotet. Alla dessa problem som vi just har illustrerat kommer alltid yttra sig i en release (släpp) som bara inte känns rätt - och något som jag kommer att skriva mer om senare i denna serie.


James Gruffman "Pivot Step"

James  Gruffamn i slutposition.
Men före jag går in på det och lite annat, så tipsar Mark Baker om vad han tittar på när det gäller pivot steget och vart det befinner sig på ansatsen. På dagens moderna anläggningar med laminatbanor finns en skarv (splice) som förekommer precis vid slutet av klotreturen och som jag vill använda för att avgöra vare sig eller inte pivot steget är för långt bak, för långt fram eller precis lagom. Det vanligaste problemet som jag ser bland genomsnitts bowlaren är att pivot steget sker alltför långt bakom denna skarv, för att tvinga dem göra ett stort utfall framåt i ett sista desperat försök att komma fram till övertrampslinjen. Detta haren tendens att forcera vikten uppåt och framåt, vilket påverkar mycket av de tids-och balansproblem jag nämnde ovan. Intressant nog är Chris Barnes en av de undantag från denna regel - han inleder sin slide ca 18 inches (ca 45 cm) bakom skarven. Anledningen till att Chris kommer undan med detta är att han har extremt långa ben, och han råkar vara mycket stark och atletisk. På andra änden av spektrumet är bowlarna vars pivot steg sker förbi skarven, tvingar dem att bromsa och dra tillbaka i slutet för att undvika att gå/glida över övertrampslinjen. Tricket är att få detta pivot steg så nära skarven som möjligt, så du kan komma till övertrampslinjen naturligt, i en stark position som kompletterar din rytm och tajming.  

Chris Barnes "Pivot Step"

Chris Barnes slutposition.
Fotnot: I den gamla steglängdsschemat så finns det en centimeter metod samt en fot metod. Om vi måttar en ansats med fot metoden så är den följande; 5 fot (3,5 fot steg plus 1,5 fot glid), 3 fot, 2-½ fot och 2 fot för en 4-stegsansats. Tar man en 5-stegsansats så är det första steget 1-½ fot.
Om man omvandlar fotmetoden till dagens teknik med ett kortare "pivot step" så blir den följande; 5 fot, 2-½ fot (alt. aningen kortare om så önskas), 2-½ fot, 2 fot. Tar man 5-steg så rekommenderar man att det första steget blir 1-½ fot.

Tuba på Folks!

Inga kommentarer: