lördag 30 juni 2012

THE GAME CHANGER - Bowlingskolan som förbättrar dina resultat på ett enkelt sätt. Del 5

I denna del skall jag lära dig mer om förhållandet "SPINE TILT". Detta är hur ryggradens position (spine tilt) bör vara genom ansatsen för att komma i en mer rätt position in i det s.k. "pivot step" och till rätt tajmingpunkt för att sedan kunna stå i en bra balans, få en effektiv svingplan samt få ett effektivt släpp. Det första man tittar på för att se hur konsekvent du som bowlare är i din tajming är just att se på hur stilla din överkroppen är genom hela ansatsen. Kom ihåg att att så fort du kommer till tajmingpunkten (läs om detta i del 4) och sedan rakt igenom hela släpprörelsen, så bör ryggraden (spine tilt) bibehållas så stilla det bara går. Alltså ryggraden och huvudet bör inte ändras, vilket det gör på väldigt många bowlare. Denna "spine tilt" kan variera beroende på vilken typ av sving man har samt även hur lång man är. Finns inget som är direkt idealiskt, men det finns ändå vissa generella grundtankar.

Illustration av Tommy Jones och Carolyn Dorin-Ballards "Spine Tilt"
Tommy Jones med ett tidigt utskjut och hög backsving får en mindre spine tilt jämfört
med Carolyn Dorin-Ballard som har en mer skolbokssving (lägre jämfört med TJ) och får en högre spine tilt.
En bra bowlare bowlare tenderar att hålla sin "Spine tilt" inom 5 grader mellan toppen av sin sving och hela vägen tills man spelat igenom bollen (follow-through). Hela ryggraden samt huvud är kvar i ett stabilt läge genom hela svingen och släppet. Vinkeln på ryggraden (spine tilt) varierar från bowlare till bowlare och därav så finns det inget som säger vad en exakt bra vinkel på ryggraden bör vara. Men enligt Mark Baker så har han funnit ut att de bästa spelarna ligger inom ett omfång mellan 30-55 grader. Det största undantaget sker dock på de spelare som använder sig av den allt mer populära 2-handstekniken där de har hela 70 graders Spine tilt. 
Anledningen till att ryggradens tilt (spine tilt) är så avgörande är för att främja ett konsekvent släpp och som är relaterad till den anspänning som skapas av förhållandet mellan axeln och din boll när den svingas. Om din ryggrads lutning (spine tilt) varierar, kommer anspänningen mellan axeln och bollen variera, vilket gör det då svårare att få ur handen perfekt när du vill till att släppa i vägen den. Om din ryggrad lutar framåt, då kommer din sving att bli brantare och snabbare, vilket kommer att leda till att du dumpar (tappar ner) ditt slag mycket tidigt mot banan och med extra fart. Å andra sidan, om du lutar ryggraden tillbaka i slutpositionen och avspelet kommer du att tappa fart och samtidigt attackera bollen uppåt (ej ner och framåt som vi mer eller mindre hela tiden strävar efter), vilket orsakar till att bollen kommer att greppa tag mycket tidigt och bränner upp för mycket av sin energi innan den träffar käglorna (en mycket dålig sak att göra om banorna svänger en hel del). Så det bästa att försöka göra är att hålla din ryggrads vinkel (spine tilt) så konstant som möjlig, och är något som du bör starta med redan vid uppställningen och vid utskjutet (pushaway) av din ansats.

Den övre bilden illustrerar hur det ser ut när ryggraden (spine tilt) går bakåt
och den nedre illustrera när ryggraden (spine tilt) skjuts framåt.

Hur gör jag enklast för att hitta en bra startposition? 
En bra startposition bör vara avslappnad och väldigt enkel samt med en rak lodrät linje mellan huvud, knä och fötter. Allt som ofta ser jag bowlare stå med alldeles för mycket bakåtvikt eller tvärt om. För att finna en bra startposition och rätt balans finns det ett ganska enkelt knep. Du börjar med att ställa  dig helt rak vid din startposition. Sedan lutar du dig framåt för att känna vart vikten befinner sig. Troligtvis fram på tårna. Sedan gör du tvärtom genom att luta dig bakåt. Då kommer du känna att vikten befinner sig på hälarna. Sedan upprepar man detta en eller ett  par gånger för att känna skillnaden och för att lättare kunna hitta vart man får vikten placerad mitt över fötterna som är målet med denna övning. När man funnit denna position sviktar man lätt på knäna samtidigt som man skjuter fram ryggraden, höfterna aningen till sidan, axlarna aningen tiltade samt huvudet placerad över din svingarm och klotet. Redan i denna startposition bör du alltså skapa en rak lodrät linje mellan huvud, knä och fot som sedan bör bibehållas i största möjliga mån rakt genom hela ansatsen.

Vad händer om jag har en mindre bra startposition?
Allt som ofta så påverkas din spine tilt (ryggradens lutning), ditt utskjut, ansats (fotarbete) och sving på ett negativt sätt. Det man ofta ser är att många bowlare startar med för mycket bakåtvikt och då när man skall till att skjuta iväg armarna (pushaway) tenderar överkroppen (ryggraden och huvudet) att förflyttas framför både knä och fot (se bild 1 nedan). Detta påverkar då själva utskjutet (pushaway), som i de flesta fall förs ner lågt. Kontentan av detta blir allt som ofta att man inte får in högerfoten i en rak linje framför vänsterfoten (detta är förklarat för en högerhänt), utan antingen hamnar högerfoten till höger om eller alldeles för långt till vänster om vänsterfoten som då även kommer att påverka att din sving aldrig blir rak då utskjutet sannolikt avviker till höger. Det som sedan händer är att i de flesta fall så blir det andra steget (räknat från en 4-stegsansats) väldigt långt (se bild 1 nedan), därför att man med hjälp av egen kraft vill få upp bollen högre i backsvingen. Detta gör då att vänsterbenet i detta andra steg, och som vi redan konstaterat blivit för långt, även kommer att göra så att vänster ben blir väldigt utsträckt, nästan helt rakt då vänster häl sätts i mot ansatsen och foten får en kraftig vinkel. Kontentan av detta är då att överkropp (ryggrad och huvud) kommer bakom både fot och knä, vilket då gör att jag redan nu har förändrat min ryggradsvinkel (spine tilt) negativt. Och i nästa steg, som blir det som vi idag kallar för "the pivot step" (se bild 2 nedan och som jag kommer att förklara mer om i nästa del), så kommer min överkropp och huvud att ha förflyttats kraftigt framåt (återigen har jag då förändrat min spine tilt) vilket gör att jag inte kan komma in i rätt tajmingpunkt som sedan resulterar i att jag framme vid slutpositionen kommer att få en mindre bra balans, släpp, riktning, färre rotationer med mera som jag skrivit om tidigare i denna serie.

Så här ser det vanligaste felet ut i ansatsen.
Vänster ben är för rakt samt att hälen sätts i istället för hela foten.
Detta gör att huvudet och knäet kommer bakom den gröna raka lodräta linjen.

I "Pivot Steget" (det näst sista) så har jag i denna bildserie en Spine Tilt på 48,9 grader.
Och tack vare att jag kommit fel i position tidigare ( se bild 1) så kommer mitt huvud
i detta steg framför knä och fot.

Här i tajmingpunktsläget så blir jag aningen tidig i tajminge.
Har nu en Spine Tilt på 45,1 grader.
Här har jag alltså förflytta fram ryggraden ytterligare 3,8 grader
I slutpositionen har jag kommit rätt i position (huvud, knä & fot).
Men detta p.g.a av att min ryggrad har gått tillbaka med 6,2 grader vilket är mindre bra.
Resultatet blir att i detta mindre bra slag så är min totala Spine Tilt Diff hela 10 grader (bör vara inom 5 grader).
Om man önskar att släppa ner bollen tidigt i utskjutet (pushaway) som t.ex. Tommy Jones, en senare variant som Chris Barnes eller har en skolbokstajming ala Dorin-Ballard så är det alltid lika viktigt att sträva efter att få huvudet i en så rak lodrät linje över knä och fot i varje steg som möjligt. Detta gör att din spine tilt (ryggradens vinkel) och viktfördelningen blir mer konsekvent genom hela ansatsen. Det är därför det är så viktigt i bowling att jobba med benen och ha ett bra fotarbete (kommer att skriva mer om detta senare i denna serie). Har man detta och samtidigt skapar en mer korrekt ryggrads lutning (spine tilt) redan från början samt när du skjuter iväg dina armar i startläget (pushaway) och när bollen når toppen av din sving, kommer din spine tilt troligtvis att gå aningen framåt och sedan tillbaka en del när bollen kommer till släppögonblicket (release). Men så länge du kan behålla din spine tilt inom de områden som jag nämnde ovan från toppen av din backsving genom släppögonblicket (30-55 grader) och med högst fem graders variation från början till slut, då kommer du att vara på god väg att bli en mycket bra och mycket konsekventare bowlare.

I nästa avsnitt kommer jag alltså att förklara mer om det näst sista stegets (Pivot Step) viktiga innebörd av dagens moderna spel. Så ut och praktisera detta så länge så syns vi snart här igen.


Tuba på Folks!
 

Inga kommentarer: