måndag 18 juni 2012

THE GAME CHANGER - Bowlingskolan som förbättrar dina resultat på ett enkelt sätt. Del 3

I denna del (#3) skall jag lägga ner lite mer fokus på lite andra viktiga saker att tänka på när du skall utföra ditt slag framme vid övertrampslinjen då du förhoppningsvis står i en bra stabil slutposition (se illustration på Chris Barnes och Mika Koivuniemi i Del 2). Viktiga saker att tänka på när man gör denna övning eller kommer fram i sista stegets slutposition är följande;

En bra slutposition på Dennis Eklund
  • Skapa en lodrätt linje mellan huvud, knä och fot. Knäpositionen behöver inte var vinklad mer än ca 110-120 grader.
  • Axlarna bör vara aningen tiltade (undvik att ha dem i en rak parallell linje).
  • Huvudet bör vara rakt över din svinglinje. 
  • Balansbenet bör skjutas ca 45 grader i sidled. 
  • Handen bör vara bakom bollen. Placera gärna långfingret rakt under/ner placerad kl.6
  • Placera svingarmen vid sidan av kroppen samt i en tilltänkt svinglinje. Försök att ha en 90 graders vinkel i armvecket vid uppställningen.
  •  Skjut ut bollen med den arm du INTE håller klotet med snett ner och framåt (ca 40-45 grader snett ner mot ansatsen eller till kl.4 om man vill välja den termen) samtidigt som din svingarms armveck skjuts utåt.OBS! Den arm du håller klotet i (svingarmen) kan aldrig skjutas ut helt rakt. Svingen kommer att bli rak fast i en helt annan position då klotet kommer att sträcka ut den i ett lägre läge. Denna svingrörelse eller tänk är det som du sedan bör använda dig av när du skall start din fulla ansats.
  • Balansarmen (samma arm som skjuter ut klotet) bör fortsätta i riktningen fram mot bana med tummen vriden ner mot ansatsen. Ser nästan ut som att man pekar mot käglorna.
  •  Låt sedan klotet svinga din arm bak till ca kl.8 för att sedan vända och svingas tillbaka mot banan.
  • När klotet vänder tillbaka från sin topp (kl.8) och är på väg fram mot banan så drar man balansarmen bakåt (ungefär som ett simtag) i samma moment. När man gör detta så använder man sig mer av de stora muskelgrupperna i bålen som då gör att du får en aningen högre bollfart samt fler rotationer.
  • Stå stilla med höfterna samt huvud genom hela svingrörelsen. ha som mål att  försöka stå kvar i slutposition tills klotet träffar käglorna.
  • Släpprörelsen påbörjas inte för ens klotet har passerat foten och då rekommenderar jag att du vrider långfingret från kl.6 till ca kl.4 eller kl.3 (OBS! Ej längre än till kl.3)
  • Vid avspelet bör du tänka på att din sving skall gå ner och framåt mot banan. Ungefär som ett flygplan som skall gå ner för landning. Och samtidigt när din balansarm har kommit i position bakom din rygg så får du, som beskrivit lite tidigare i en punkt, lite högre bollfart samt fler rotationer tack vare att din axel som sitter ihop med din svingarm bör rotera framåt. Tänk på hur du gör när du t.ex. skall kasta iväg en boll så långt det bara går eller hur spjutkastarnas axel roterar när de skall till att kasta iväg spjutet. 
James Gruffman i stilstudie inför det sista steget. Se hans position med balansarmen.
I bakgrunden är det en bra slutposition på Patrick Bohm.
Kan tyckas att det är många saker att in samt tänka på. Men det är här den mentala biten kommer in i träningen. Det gäller att planera, tänka, utföra, känna och sedan analysera. För att förändra något måste man bryta ner allt i delar samt vågar att ge det tid. Och just slutpositionen är den viktigaste delen i denna sport. Redan i början av 80-talet så pratade Dick Ritger och Josef Wiener om vikten av att ha en bra balans och sving. Det är just av denna anledning jag tycker att vi först bör lära ut en hur en bra slutposition är, vilken känsla man bör skapa samt vilka positiva effekter det ger. Blir som sagt mycket svårare att göra tvärtom genom att starta långt bak på ansatsen och sedan stega framåt då det blir en massa andra komplikationer som jag kommer att skriva om senare i denna serie.

 Men tillbaka lite till den mentala. När jag analyser använder jag mig väldigt mycket av tre frågeställningar;
  • Vad hände?
  • Vad kände?
  • Vad lärde jag?
Dessa tre frågeställningar kan man använda i alla möjliga former av utvärderingar så som vid träningen, under spel eller när jag t.ex. utvärderar min match eller tävling.

Allt som ofta i bowlingens värld hör jag från "experterna" på läktaren vad en spelare gör för fel och hur de allt som ofta påvisar detta väldigt snabbt och tydligt. Allt för att kanske få visa upp sitt "kunnande" när jag eller du som spelare har gjort ett mindre bra slag eller prestation. Du har för hög sving, ta i mindre, släng ut bollen längre, gå långsammare, svingen går in bakom ryggen med mera är väldigt vanliga kommentarer. Men vad är det egentligen han eller hon säger? Olika påstående som man säkerligen redan känt eller vet om att man brukar göra och som egentligen inte hjälper dig vidare värst mycket. Tyvärr kommer dessa "kunniga experter" sällan med något konstruktivt utan enbart med påstående om vad du gjorde. Om jag nu t.ex. tappar balansen i slutpositionen så beror det med 100% säkerhet att något på vägen dit har gått litet galet. Då gäller det att kunna analysera hela ansatsen och genom all träning förhoppningsvis lärt mig vad man ofta gör mindre bra. Det brukar faktiskt endast hamna på två till tre punkter. Man kan göra en liknelse som är ungefär som att din bil helt plötsligt slutar att fungera. "Experten" kommer direkt med kommentaren att; -din bil har slutat att fungera! Å fan tänker du! Istället för att kanske komma med frågan; -din bil har slutat att fungera. Har du fyllt på bensin? Finns säkerligen många andra liknelser.
Men tyvärr så tror många bowlare att bara för att han eller hon som spelat bowling i så många år måste ju kunna en hel del. Sanningen i vitögat är denna att kunskapsnivån av dagens bowling är mycket liten och allt som de gamla "experterna" en gång lärde sig stämmer inte riktigt ihop med dagens spel. Jag brukar säga att man skall idag tänka bowling tvärtom mot vad man gjorde förr. Då kommer du mer nära sanningen. Så säger t.ex. "experten" att du skall gå långsammare, ja gå då lite snabbare skall du se vad som händer och framförallt vad du känner!

Men om  jag nu inte kan stå stilla i slutposition, vad är det då som ofta sker och påverkar detta mindre bra resultat som gör att man t.ex. man tappar balansen. släppet känns ryckigt, svingen går inte dit jag tänkt och jag missar helt att träffa där jag tänkt mig (både i linje och i käglorna)?
Det kan finnas en hel del olika faktorer som påverkar detta när jag tar min fulla ansats med fyra, fem eller hur många steg jag nu väljer att ta. Men just i denna övning när man skall stå stilla vid övertrampslinjen i en bra slutposition så beror det helt enkelt på att man tar i för mycket i själva svingen. Ibland drar vissa upp svingen alldeles för mycket och använder då alldeles för mycket egen kraft. Detta kan man se tydligt på om t.ex. klotet går högre upp än axelhöjd och samtidigt som huvudet samt överkroppen faller framåt. Det kan även vara så i vissa fall att svingen inte blir rak utan av den egna kraften man använder så drar man in handen och svingen bakom ryggen. Själva svingplanen avviker då från en rak tilltänkt spellinje (kom ihåg att alla linjer är raka även om du skruvar) kommer då att bli  alldeles för brant och allt som ofta så hamnar då inte heller handen i rätt position under klotet som man rekommenderar utan istället mer ovan på klotet. Detta gör då att man kommer att sätta i bollen för tidigt (early) i banan samt att du inte "får tag" eller "kommer på" bollen i rätt läge och som i sin tur leder till förre rotationer.
Ett annat problem kan vara att man skjuter på med för mycket egen kraft efter det att klotet har vänt i själva backsvingen. Det som oftast händer då är att släpprörelsen börjar redan på vägen ner och man får svårt att släppa klotet "rent". Känns som om tummen sitter kvar för länge i klotet och hakar fast vilket då blir en bromseffekt. Ungefär som att cykla eller köra bil och samtidigt dra i handbromsen. Ingen bra ekvation! Andra saker som även händer när man forcera kraften på fel ställe är att huvudet och överkroppen ändrar sin position genom att de dras uppåt samt aningen bakåt (liksom ryggar tillbaka). Höfterna kommer att gå uppåt precis som balansbenet och själva svingen vid avspelet blir då kort och uppåt vilket gör att man loftar ut bollen en bra bit i banan.
Det kan även förkomma att man "lyckas" drar upp svingen av egen kraft bakåt och sedan påskyndar svingrörelsen på vägen ner genom att igen använda sig av för mycket egen kraft. Och då kan jag lova att det inte blir lätt att stå stilla i en bra slutposition samt svinga bollen ner och framåt för att kunna skapa större felmarginaler både i sid- och längds-led samt ge klotet möjlighet till att spara så mycket energi som möjligt för att kunna forcera in bland käglorna med med bra kraft.

Till sist i denna del vill jag bara citera vad en hjälptränare (Albert Bunjaki) i Degerfors IF hade skrivit på de papper som han gav till varje spelare inför en match;

- Viljan att vinna är inte i närheten lika viktig som viljan att vilja förbereda sig för att vinna.

Tuba på Folks!

Inga kommentarer: