tisdag 2 mars 2010

HUR DU LÄSER AV EN BANPROFIL DEL 4

Nu går vi in i del 4 i denna serie där vi fösöker att förklara för dig "HUR DU LÄSER AV EN BANPROFIL". Och i detta avsnitt skall vi förklara begreppet...

OVERHEAD GRAPHEN - Overheadgrafen

Denna graf är den som man vanligtvis förknippar med när man paratar om hur banprofilen ser ut. Men vad kan man läsa ut av den då?
Tänk dig att du befinner dig ovanför bowlingbanan och att du kan se hela banans längd ifrån ditt ”overheadperspektiv”! Från denna synvinkel kan du se hur långt oljan är applicerad, hur långt det har lagts framåt respektive på tillbakavägen och i och med detta även det område som har fått olja båda vägarna dvs combined. Vidare kan du se var oljan är buffrad, då oljemaskinen slutat att lägga ut olja men då det finns olja kvar ”i oljemaskinen” som läggs ut likt en utjämningssträcka.
Forward oil visas med röd färg där banprofilen byggs upp, reverse oil visas med grön färg där vi bygger tjocklek på profilen och det kombinerade (combine) fältet markeras med blå färg. Buffringssträckan markeras med ljusblå färg, vilken medför att övergången från olja till torrfält inte bli så markant. Denna graf ger dig en bild ”från ovan” om profilen är en Top hat, block, julgran eller plan profil.

Denna overheadgraf är WTBA´s TOKYO

Egentligen säger inte denna graf så vidare värst mycket förutom att man enkelt kan se själva formen på banprofilen och lite av hur långt och brett det appliceras ut olja i de olika fälten. Så därför är det viktigt att ta åt sig informationen från "PROGRAM SHEET" (programeringsprotokollet) som vi gick igenom i del 3.
För det är där får du mer exakta svar på mängden olja, olja per ribba m.m.

Inom kort återkommer vi med del 5 i denna serie "HUR DU LÄSER AV EN BANPROFIL".

Tuba på Folks!

Inga kommentarer: