tisdag 25 augusti 2009

10 SAKER SOM ALLA BORDE VETA OM BANOLJOR DEL 7 AV 10

Idag går vi vidar i seien "10 saker som alla borde veta om banoljor" där Chris Chartrand, Kegel, förklarar om kvalitetssäkringen av banolja.

Del 7 av 10

7. Kvalitetssäkring
Definition - Kvalitetförfaranden som syftar till att förhindra avvikelser.

Jag tror att varje mekaniker kommer att höja sin hand om man ställde frågan "Har du någonsin haft en dålig dunk med banolja?" Tyvärr fortsätter detta arbete att bli svårare i dag. Alla banoljor görs med råvaror av olika tillsatser. Mineralolja är en sådan råvara och de flesta tillsatser görs genom kemiska tillverkare av andra råvaror.

Här är processen när banoljor är olika:
  • Bowlare klagar till mekaniker eller chef.
  • Mekanikern eller chefen klagar till distributören.
  • Distributören klagar hos tillverkaren.
  • Tillverkaren klagar till tillverkaren av råvaran.
  • Tillverkaren av råvaran klagar till marken.

Vem bär skulden? Tillverkarna av idag tvingas testa alla råvaror innan de används i produktionen. Justeringar är en vanlig övergripande metod för att kompensera för eventuella ändringar i materialet. Tänk på tillverkningen av banolja som om du skulle göra ditt favorit recept. Låt säga att favoriträtten är lasagne. En av de viktigaste ingredienserna i lasagne är köttfärs. Om köttfärsen du köpte förra gången hade mer salt än i den köttfärs du köpt för detta parti lasagne. Då skulle du tvingas att lägga mer salt i skålen så det smakar likadant. Jag vet att det här exemplet kan verka som en ”stretch”, att göra banolja är mycket svårare än att göra lasagne, men på många sätt är de samma. Kemister och kockar försöker ständigt prova olika ingredienser i sökandet efter det magiska receptet. När det gäller kvalitetssäkring, de båda måste testa och se till att alla ingredienser är desamma innan man använder och gör justeringar för att kompensera för brister.

Jag återkommer inom kort med del 8 i denna serie.

Tuba på Folks!

Inga kommentarer: