torsdag 29 januari 2009

VARFÖR GÖRA DET MER KOMPLICERAT

Vad är träna bowling? Hur bör man träna bowling? Vad ingår egentligen i dagens bowlingträning? Vad är kvalité ock kvantitetsträning?
Som du säkerligen redan förstår finns det en massvis olika frågor och frågeställningar om och hur man bör träna bowling för att lyckas att utveckla sig som bowlingspelare.
Det är väl ändå därför man håller på med idrott?

I vilket fall som helst så har det egentligen ingen betydelse av och om du är en elit-, medel- eller nybörjarbowlare så bör man lägga ner mer fokus på att träna grunderna.
Varför undrar du säkert? Jag tränar ju redan ett par timmar i veckan.
Men ställ följande frågor till dig själv; Hur tränar jag? Hur ser min träning ut?
Svaret blir nog lika med så många andra bowlingspelare att man mer eller mindre går ner och "kastar" klot mot en eller flera polare för att bedömma utifrån sitt resultat på ex antal serier om jag är i bra eller dålig form.
Detta är egentligen bara en form av kvantitetsträning. Absolut ingen kvalitetsträning som man behöver för att förbättra och utveckla sina styrkor och svagheter.

Som en idrottspsykolog sa; -det går inte att undvika framgång om man tränar på ett lite mer seriöst sätt. Och då det kvittar vilken nivå vi pratar om.

Men vad är då mer seriöst kanske du undrar? Jo, att man börjar att analysera sin styrkor och svagheter samt börjar att bryta ner saker och ting i detaljer. Och inte minst göra s.k. framgångsanalyser av t.ex. sin träning, match eller tävling. Vad är jag bra på, vad var bra eller vad var mindre bra. Vad behöver jag lägga ner tid på för att förbättra och utveckla mig?

Det är då man får fram att bowlingens grunder med s.k. steglängd och den klassiska "gnilwob" m.m. är så enkelt och effektivt för att hela tiden kunna förbättra eller hålla sin teknik och koordination i bra skick och därmed kunna höja sin lägsta nivå som i sin tur kommer generera framgång/ar på banorna!

Varför göra det mer komplicerat än vad det egentligen behöver vara?!

Tuba på Folks!

Inga kommentarer: